JAK JE TO S TÍM ZATRACENÝM OVOCEM – 10. díl


 

Ovoce je zdrojem vitamínů, minerálů, vody, celuózy (vlákniny) a cukrů. Téměř ve všech dietách se vyskytuje jako vhodná „náhražka“ sladkostí, ale není to tak jednoduché. Podíváme se trochu ovoci na zoubek.

Právě cukr je pro nás z energetického hlediska to nejdůležitější, co by nás v ovoci mělo zajímat. Jedná se o jednoduchý cukr (monosacharid), který slouží jako nejrychlejší zdroj energie. Významně tudíž ovlivňuje Glykemický Index (GI) směrem nahoru. V ovoci jako takovém se vyskutuje fruktóza (ovocný cukr) a glukóza (hroznový cukr). Každá z těchto forem se chová v organismu trochu odlišně, nicméně výsledný efekt je vždy stejný – zvýšená hladina krevního cukru. A jak s tím nyní naložit? Kdy si ovoce dát a kdy si ho nedat?

Zcela logická úvaha by nás měla dovést k jednomu výsledku. Pokud potřebuji rychle do těla dodat energii ve zdravé formě, měl bych sníst kousek ovoce. Jelikož mozek nedokáže fungovat na jiném zdroji energie než na cukru, zcela jistě ovocná injekce podpoří nejen svaly, ale i myšlení. V této situaci tělo rychle dostane cukr do krve a z krve do svalů, úkol splněn.

Další vhodný moment, kdy zapojit ovoce do jídelníčku je svačina. Spousta z nás nemá čas na dlouhé přípravi svačin a v tento okamžik je vhodné právě ovoce, nejlépe doplněné o jogurt či tvaroh, které ještě zvýší kvalitu takové svačiny o bílkoviny. Vždy doporučuji zapojit takovou svačinu v dopoledních hodinách a před tréninkem. Pokud ovšem nemáte v plánu odpoledne, nebo navečer, cvičit, doporučím tuto druhou svačinu postavit na zelenině a kvalitních tucích (olivový olej …). V žádném případě nedoporučuji ovoce jíst před spaním, nebo jako součást večeře.

Co se stane, pokud mám jednoduchých cukrů moc? Když byste se rozhodli založit svůj jídelníček pouze na ovoci, degradujete svou snahu o redukci hmotnosti! Když pominu fakta, že tělo nemá dostatek bílkovin, tuků, minerálů i stopových prvků, dodáváte mu pouze jednoduché cukry. Vytváříte si z nich zásobní cukry (glykogen) v játrech a po vyčerpání jaterní kapacity je velmi snadno přetváříte na tuky!

Proto s ovocem, tak jako se vším ostatním, s mírou, a vždy se snažte uvažovat, jakou formu energie tělo potřebuje!

Mgr. Tomáš Hýna