MÜSLI JE SPÁSNÁ SNÍDANĚ – 11. díl



Téma müsli je takový časopisový evergreen. Na každé krabici je vyfocena modelka s plnou miskou lupínků, jahod, oříšků a spoustou dalšího. Ale je müsli opravdu to nejlepší a nejzdravější na snídani?

Když pominu fakt, že mnoho z nás nesnáší sladké a sladká snídaně je noční můra, müsli může být ta správná volba. Dokáže tělu po ránu dodat přesně tu formu energie, kterou potřebuje. Ideální snídaně by totiž měla být kombinací jednoduchých a složitých cukrů, kde ty složité (s nižším Glykemickým Indexem = GI) musí výrazně dominovat. Dominance cukrů je jednoduše proto, aby dostaly svou energie rychle svaly a hlavně i mozek. Ten nefunguje na nic jiného, než krevní cukr. Müsli vám zároveň dodá dostatek vlákniny, která pomáhá zlepšit peristaltiku. Samozřejmě to nebudete zobat suché a použijete mléko, nebo jogurt, který vám dodá také spoustu živin. Jednoduše, je to super snídaně, ALE. O čem se to bavíme? O müsli, nebo o „müsli“?

Jaký je rozdíl?

Zásadní rozdíl je v tom, zda je müsli zapečené, nebo je přírodní. Zapečené müsli má sice lepší chuť, ale jeho hodnoty se významně posouvají na stranu jednoduchých cukrů a energetická hodnota je téměř dvojnásobná. Většinou jsou přidávány i kousky „čokolády“ a jiná dochucovadla. To všechno dělá z kvalitní snídaně, která má potenciál dodat vám pozvolnou energii, snídani, která vám velmi rychle zvýší glykemii a během okamžiků se začne přetvářet na zásobní energii do tuků! Pocit hladu na vás přijde mnohem dříve.

Výsledek tudíž je. Müsli je výborná snídaně, nebo dopolední svačina, pokud se jedná o nepečené a bez výrazných dochucení čokoládou, ořechy a velkým množství sušeného ovoce. Nepodléhejte reklamě, která vám „müsli“ doporučuje, ale už nerozlišuje druh. Na trhu je spousta značek kvalitních, ale musíte vybírat. Pokud byste chtěli radu tak se ozvěte :-) .

Mgr. Tomáš Hýna