PROTEINY VE STRAVĚ + CHARAKTERISTIKA DRUHŮ MAS – 12. díl

      


Právě nedostatek bílkovin ve stravě je velmi častým problémem, který musím při úpravě životního stylu řešit. Optimální dávka je 0,8 – 1,1 g čistých bílkovin na 1 kg hmotnosti. Uvědomte si, kolik proteinů přijmete ve své stravě během dne Vy?

Bílkoviny jsou v těle nezbytné jako stavební látka a zároveň obraný prostředek proti svalové ketóze, jinak řečeno rozkladu svalových vláken. Pokud tělu dlouhodobě dodáváte nedostatek kvalitních bílkovin, vystavujete se riziku snížení svalové hmoty. Možná vás tudíž potěší úbytek hmotnosti, ale opravdu je ve vašem zájmu hubnout ve svalech? Hodně mých klientů si přineslo z předchozích diet zvyk omezovat maso, s cílem snížit energetický příjem, a to je samozřejmě obrovská chyba. To co byste měli udělat, je vyhnout se nevhodným masům, které obsahují velké množství tuků! Je to především vepřové, hovězí maso a zvěřina (záleží na obsahu tuku – vepřová panenka a hovězí svíčková jsou samozřejmě OKJ). Naopak ideální zdroje bílkovin při redukci hmotnosti jsou ryby, především mořské, a bílé maso.

V ČR je průměrná spotřeba ryb jen někde kolem 5 kg za rok a to je výrazně pod evropským průměrem (cca 16 kg na osobu), to je velká škoda. Nejen že jsou velmi lehce stravitelné, obsahují cca 15 – 20 g bílkovin na 100 g hmoty, nepotřebují dlouhou tepelnou úpravu, ale zároveň jsou zdrojem ω-3 mastných kyselin. Ty mají na naše tělo řadu pozitivních účinků. Mořské ryby a jiní mořští živočichové, obsahují také přirozenou formu chitinu, který funguje jako blokátor vstřebávání tuků ve stravě!!!

Přirozenější formou bílkovin pro nás vnitrozemce (i když dnes se dá čerstvý losos a krevety sehnat jednoduše) je bílé maso – kuře, krůta, králík … Ty mají samozřejmě svoje charakteristiky jak chuťové, tak i kvalitativní. Jen jedna poznámka, dbejte na kvalitu masa, které si připravujete na talíř!

Pokud byste si chtěli přečíst více o charakteristikách jednotlivých druhů mas, máte možnost v příloze Druhy masa

Mgr. Tomáš Hýna